Bømenn og lokkemenn

 Jeg har hørt mange historier om bømenn og lokkemenn . Jeg elsker å høre gamle historier fra eldre. Samtidig som jeg holder øynene åpne for vår egen tid.

Bømenn før min tid, var dette noe foreldre sa til barna sine for å holde seg borte fra farer i hjemmet, og ellers. Du kan ikke gå i kjelleren, der er det Bømenn. Ikke gå for langt vekk, da kommer Bømenn å tar deg osv. 

I min tid het det lokkemenn, mennesker man skulle holde seg borte fra om de virket merkelig,uærlige,skumle. Hvis det var noen jeg ikke kjente. Skulle Ikke ta imot noe fra fremmende,eller gå noen steder med en jeg ikke kjente. Jeg elsket dyrene i hakkebakke skogen.  

Min datters generasjon vokste opp til å stole på andre, men fikk ofte høre, pass deg ellers kommer det til å gå galt. Ikke del glass med noen. Ikke sett fra deg drikke,og drikk når du er tilbake igjen. Se etter om de du er med er til å stole på, gi sjanser og tilgi, men ikke 50 sjanser. Vær hyggelig og snill mot andre, behandle de med samme tillit,respekt og vennskap som de gir tilbake. Smil til en fremmed og gjør noe fint for de rundt deg. Vær god med de som er yngre osv. 

Tillit må gis når det er fortjent. Vennskap skapes av respekt og gjensidig tillit. Kjærligheten krever tillit og troskap. Alt går hånd i hånd. Når jeg ser på dagens samfunn, bekymrer jeg meg over om det jeg har lært henne er nok, til å takle utfordringene som framtiden har å by på. 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg